Siapakah Dajjal?


Dajjal adalah seorang manusia dari keturunan Yahudi. Dia bukan Jin atau apajua makhluk lain selain ia sebagai manusia yg ditangguhkan ajalnya “Minal Munzharin” seperti halnya Nabi Isa as yg di angkat oleh Allah swt ke atas langit dan ditangguhkan kematiannya sehingga beliau nantinya turun semula ke atas muka bumi ini lalu beliau akan mati dan di kuburkan di Madinah Al Munawwarah. Sama juga halnya dgn Iblis yg di tangguhkan kematiannya sehingga kiamat nanti.

Dajjal; ayahnya seorang yg tinggi dan gemuk. Hidungnya seperti Paruh burung. Sedangkan Ibunya pula seorang perempuan gemuk dan banyak dagingnya. MenurutImam Al Barzanji ada pendapat mengatakan bahawa asal keturunan bapanya ialah seorang Dukun Yahudi yg di kenali dgn “syaqq” manakala ibunya adalah dari bangsa Jin. Ia hidup di zaman Nabi Sulaiman as dan mempunyai hubungan dengan makhluk halus. Lalu oleh Nabi Sulaiman ia akhirnya ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara. Walau bagaimanapun kelahiran dan kehidupan masa keciltidak diketahui dgn jelas.

Sifat Badannya:

Hadis Huzaifah r.a katanya: Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Dajjal ialah orang yang buta matanya sebelah kiri, lebat (panjang) rambutnya serta dia mempunyai Syurga dan Neraka. Nerakanya itu merupakan Syurga dan Syurganya pula ialah Neraka (Hadis Sahih Muslim)
Ada beberapa ciri perawakan Dajjal yg disebutkan dalam Hadis Rasulullahsaw, diantaranya:
Seorang yg kelihatannya masih muda; Berbadan Besar dan agak kemerah-merahan; Rambutnya kerinting dan tebal. Kelihatan dari belakang seolah-olah dahan kayu yg rimbun.

Dan tandanya yg paling ketara sekali ada dua:Pertama: Buta mata kirinya dan kelihatan seperti buah kismis yg kecut, manakala mata kanannya tertonjol keluar kehijau-hijauan berkelip-kelip laksana bintang. Jadi kedua-dua matanya adalah cacat.Kedua: Tertulis didahinya tulisan “Kafir (Kaf-Fa-Ra)”. Tulisan ini dapat dibaca oleh setiap org Islam, sama ada ia pandai membaca atau tidak. Mengikut hadis riwayat At-Thabrani, kedua-dua tanda ini menjelma dalam diri Dajjal setelah ia mengaku sebagai Tuhan. Adapun sebelum itu, kedua-dua tandayg terakhir ini belum ada pada dirinya.

Tempat Tinggalnya Sekarang:

Menurut riwayat yg sahih yg disebutkan dlm kitab “Shahih Muslim”, bahawa Dajjal itu sudah wujud sejak beberapa lama. Ia dirantai di sebuah pulau dan ditunggu oleh seekor binatang yg bernama “Al-Jassasah”. Terdapat hadis mengenainya.. (tetapi terlalu panjang utk ditulis.. anda boleh membaca terus dari buku). Daripada Hadis ini jelaslah bagi kita bahawa Dajjal itu telah ada dan ia menunggu masa yg diizinkan oleh Allah swt utk keluar menjelajah permukaan bumi ini dan tempat “transitnya” itu ialah disebelah Timur bukan di Barat.

Berapa lama ia akan hidup setelah kemunculannya:

Dajjal akan hidup setelah ia memulakan cabarannya kepada umat ini, selama empat puluh hari sahaja. Namun begitu, hari pertamanya adalah sama dgn setahun dan hari kedua sama dengan sebulan dan ketiga sama dengan satuminggu dan hari-hari baki lagi sama seperti hari-hari biasa. Jadi keseluruhan masa Dajjal membuat fitnah dan kerosakan itu ialah 14 bulan dan 14 hari. Dalam Hadis riwayat Muslim ada disebutkan:
Kami bertanya: “Wahai Rasulullah! Berapa lamakah ia akan tinggal di muka bumi ini? Nabi saw, menjawab: Ia akan tinggal selama empat puluh hari. Hari yg pertama seperti setahun dan hari berikutnya seperti sebulan dan hari ketiga seperti seminggu. Kemudian hari yg masih tinggal lagi (yaitu 37 hari) adalah sama seperti hari kamu yg biasa. Lalu kami bertanya lagi: Wahai Rasulullah saw! Di hari yg panjang seperti setahun itu, apakah cukup bagi kami hanya sembahyang sehari sahaja (iaitu 5 waktu sahaja). Nabi saw menjawab: Tidak cukup. Kamu mesti mengira hari itu dgn menentukan kadar yg bersesuaian bagi setiap sembahyang..”
Maksud Sabdaan Rasulullah saw, ini ialah supaya kita mengira jam yg berlalu pada hari itu. Bukan mengikut perjalanan matahari seperti biasanya kitalakukan. Misalnya sudah berlalu tujuh jam selepas sembahyang Subuh pada hariitu maka masuklah waktu sembahyang Zohor, maka hendaklah kita sembahyangZohor, dan apabila ia telah berlalu selepas sembahyang Zohor itu tiga jam setengah misalnya, maka masuklah waktu Asar, maka wajib kita sembahyang Asar Begitulah seterusnya waktu Sembahyang Maghrib, Isyak dan Subuh seterusnya hingga habis hari yg panjang itu sama panjangnya dgn masa satu tahun dan bilangan sembahyang pun pada sehari itu sebanyak bilangan sembahyang setahun yg kita lakukan. Begitu juga pada hari Kedua dan ketiga.

Fitnah Dajjal:

Dajjal telah diberi peluang oleh Allah swt utk menguji umat ini. Oleh kerana itu, Allah memberikan kepadanya beberapa kemampuan yg luar biasa. Di antara kemampuan Dajjal ialah:

  • Segala kesenangan hidup akan ada bersama dengannya.

Benda-benda beku akan mematuhinya.Sebelum kedatangan Dajjal, dunia Islam akan diuji dahulu oleh Allah dgnkemarau panjang selama 3 tahun berturut-turut. Pada tahun pertama hujan akan kurang sepertiga dari biasa dan pada tahun kedua akan kurang 2/3 dari biasadan tahun ketiga hujan tidak akan turun langsung. Umat akan dilandakebuluran dan kekeringan. Di saat itu Dajjal akan muncul membawa ujian. Maka daerah mana yg percaya Dajjal itu Tuhan, ia akan berkata pada awan: Hujanlah kamu di daerah ini! Lalu hujan pun turunlah dan bumi menjadi subur. Begituj uga ekonomi, perdagangan akan menjadi makmur dan stabil pada org yg bersekutu dgn Dajjal. Manakala penduduk yg tidak mahu bersukutu dgn Dajjal..mereka akan tetap berada dlm kebuluran dan kesusahan.

Dan ada diriwayatkan penyokong Dajjal akan memiliki segunung roti (makanan) sedangkan org yg tidak percaya dengannya berada dalam kelaparan dan kebuluran.
Dalam hal ini, para sahabat Rasullullah s.a.w. bertanya:”Jadi apa yg dimakan oleh org Islam yg beriman pada hari itu wahai Rasulullah?”Nabi menjawab:”Mereka akan merasa kenyang dengan bertahlil, bertakbir, bertasbih dan bertaubat. Jadi zikir-zikir itu yang akan menggantikan makanan.” H.R Ibnu Majah

  • Ada bersamanya seumpamanya Syurga dan Neraka:

Di antara ujian Dajjal ialah kelihatan bersama dengannya seumpama syurga dan neraka dan juga sungai air dan sungai api. Dajjal akan menggunakan kedua-duanya ini untuk menguji iman org Islam kerana hakikat yg benar adalah sebalik dari apa yg kelihatan. Apa yg dikatakan Syurga itu sebenarnya Nerakadan apa yg dikatakannya Neraka itu adalah Syurga.

  • Kepantasan perjalanan dan Negeri-Negeri yang tidak dapat dimasukinya:

Kepantasan yg dimaksudkan ini tidak ada pada kenderaan org dahulu. Kalauhari ini maka bolehlah kita mengatakan kepantasan itu seperti kepantasan jet-jet tempur yg digunakan oleh tentera udara atau lebih pantas lagidaripada kenderaan tersebut sehinggakan beribu-ribu kilometer dapat ditempuhdalam satu jam”… Kami bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimana kepantasan perjalanannya diatas muka bumi ini? Nabi menjawab:”Kepantasan perjalanannya adalah seperti kepantasan “Al Ghaist” (hujan atauawan) yang dipukul oleh angin yang kencang.” H.R Muslim
Namun demikian, Dajjal tetap tidak dapat memasuki dua Bandar suci umat Islam yaitu Makkah Al Mukarramah dan Madinah Al Munawwarah.

  • Bantuan Syaitan-Syaitan untuk memperkukuhkan kedudukannya:

Syaitan juga akan bertungkus-lumus membantu Dajjal. Bagi syaitan, inilah masa yg terbaik utk menyesatkan lebih ramai lagi anak cucu Adam a.s.

682 thoughts on “Siapakah Dajjal?

  1. Gw bingung padahal u udh pada dewasa kelakuan kaya bocah agama manapun baik ga ada yg mengajarkan buruk, dan yakin lah sama agama u karna sedikitpun u ragu sama agama u udh di pastikan u sebagai kafir, belajar dewasa aja

  2. Pingback: Siapakah Dajjal? | Berbagi Dunia

  3. Perna ntn film the omen ?? Itu adalah salah 1 cara,,menyesatkan,memperkenalkan dajjal yg sesungguhnya,cm byk Õя̩̥̊ǟηğ gak sadar .. Saya pribadi,,lebih condong melihat obama sebagai dajjal,,(omen) krn pd sesungguhnya,,obama sndiri adalah keturunan yahudi,,tp ditutupi rapat2 sebisa mungkin .. Selagi mencari tahu,dajjal,omen dst,dkk,ada baiknya,kita semua hidup dgn penuh iman dan ketaatan pada Tuhan YME(sesuai agam masing2) :)

    • Ketahuan islamnya. Padahal waktu ngasi komen di laman yang lain malah ngaku2 soal dibaptis, juga ngasi komen soal yesus, dsb. Begini rupanya gaya muslim..

      • banyak pemuda yang munafik. . tapi anda jangan membawa nama muslim. .
        karna menyangkut banyak pihak

  4. Gw punya beberapa pertanyaan buat erykind dan org” yg kata-katanya dlm blog ini berbau provokatif dan radikal:

    Cobalah pecahkan misteri bangsa kita sendiri ini yg sampai sekarang masih teramat MISTERIUS dan ngk usah kalian memberi komentar utk kebudayaan atau sampai masuk dlm ranah agama org lain.!! dan inilah Misteri sejarah Indonesia yang belum terpecahkan :

    1) Apakah issu tentang adanya Dewan Jendral yang mau mengkudeta presiden Sukarno itu sungguh-sunguh ada ?

    2) Sebenarnya ada permasalahan apa dibalik segitiga kekuatan antara Sukarno – Dewan Jendral – PKI ?

    3) Benarkah Presiden Sukarno sebenarnya mengetahui rencana PKI untuk menculik para jenderal ?

    4) Kenapa Presiden Sukarno belakangan dekat dengan para petinggi PKI dan sebaliknya makin renggang dengan petinggi Angkatan Darat ?

    5) Dimanakah Kolonel Suharto selaku Pangkostrad pada masa itu ketika terjadi penculikan para Jenderal ?

    6) Jika Kolonel Suharto bisa mengatasi PKI hanya dalam waktu 24 jam, kenapa rencana PKI bersama para pengkhianat di tubuh Angkatan Darat justru tidak terdeteksi begitu lama ? Ada apa sebenarnya ?

    7) Kenapa Kolonel Suharto tidak masuk dalam daftar culik PKI ? Padahal dia juga petinggi Angkatan Darat yang tidak berada di pihak PKI.

    8) Benarkah SUPERSEMAR hilang ? Sebenarnya apakah isinya memang penyerahan kekuasaan dari Presiden Sukarno kepada Kolonel Suharto ? Apakah para saksinya memang hanya tiga orang ?

  5. Gw setujuh sama commentnya @Hasan As… qta semua sebenarnya ngk usah mempermasalahkan agama siapa yg benar, yg terpenting kelakuan, perkataan dan cara hidup qta yg saling bertoleransi dengan baik dan rukun antar umat beragama dalam bingkai “Bhineka Tungga Ika”, maka dari situlah ALLAH akan melihat siapa yg pantas untuk bersama_sama dgn DIA di surga. dan untuk @Muhammad Show: anda jangan menjadi provokator utk mengadu domba kehidupan antar umat beragama di Indonesia.!! ingat NEGARA INDONESIA ADALAH NEGARA PANCASILA, dan jangan pernah bermimpi untuk dapat merusak atw mengacaukan NKRI krn sampai anda kembali ke liang kuburpun NKRI akan tetap ada dan tetap berasaskan PANCASILA. saya bisa mengambil kemsimpulan bahwa anda bukan dari KRISTEN ataupun ISLAM dan agama lain krn ANDA sebenarnya adalah KETURUNAN LANGSUNG dari ” DAJJAL ” krn agama manapun di dunia ini tidak mengajarkan umatnya utk saling menghina ataupun bermusuhan yg melakukan itu hanyalah SETAN dan kroni”nya termasuk didalamnya ANDA.!!!!

  6. IBROHIM, ISMA’IL, ISHAK, MUSA, DAUD DAN SULAIMAN ADALAH MANUSIA-MANUSIA PILIHAN.

    TUHAN MEREKA ADALAH TUHANNYA ADAM.

    DAN MEREKA TIADA PERNAH MENYEMBAH KEPADA ISA AL-MASIH.

    – RAHMAT ALLOH ATAS ISA AL-MASIH DAN MUHAMMAD SAW –

  7. Orang awam mengatakan bahwa Islam (Menyerah Kepada Tuhan) baru ada di zaman Rosululloh SAW.

    Orang berilmu mengatakan bahwa Islam sudah ada BAHKAN sejak zaman Adam.

  8. Ini kata kata gue untuk orang YAHUDI, orang yahudi itu ( cuki, puki, sudal, pendo, asu, fuck, cupu, asu,celeng, JUUTTTT) hahahaha persetan dengan YAHUDI

  9. APAKAH IBROHIM, MUSA DAN DAUD YANG TIDAK MENYEMBAH YESUS AKAN DIMASUKKAN KE DALAM NERAKA ?

    PADAHAL SAYA MENYEMBAH TUHAN YANG MEREKA SEMBAH.
    JIKA MEREKA MASUK NERAKA BERARTI SAYAPUN MASUK NERAKA.

    • Tempat mereka di surga.

      Dan mereka tiada pernah menyembah Isa Al Masih.

      Tuhan mereka adalah Tuhannya Adam.

      – …..dan mereka tiada pernah menyembah kepada Isa Al Masih….. –

  10. tanya tuh scupth teorogie ilmu apaan buat kuatin apa tanya aku ilmu seratus juta tahun cahaya dan latiefth hukum habhaimarho..emang kalo udah kawin mah>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>buat kopi item yang kentel gemuk aku lewat pedes…………………………….biasa alien allam jagath raya..us..us…us…ada usman dateng…lagi=lagi…us…us…us…ada usman mondarmandir…terus..us…us,,,,us..”.camhiere agen……”

  11. Sembah aja aulah mu jgn rese ma agama orng,mau yg q smbah itu manusia kek apa kek ya sk2 gw,tnang aja masuk nraka ga gw bw jg situ..urus aja TKI yg sk d sksa sm kaum lo di arab..gt ya cerminan orng moeslim, sadisnya aulah kalian ,gt ya yg patut d sembah,klakuan ky binatang…

    • woooooooy, yang biang masalah dan tukang bikin orang berantem masalah agama itu orang kristen wwwwwwoooooooooooooooooy, jangan kebolak balik wooooooooooooooooy, liat tuh komenya woooooooooooy , liat secara teliti njiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiing, liat orang yang namanya nabi muhammad show wooooy, orang kristen emang udah biasa jadi penyulut disini jiiiing.

    • hee urusan siksa2 TU PRIBAdi msing2 mereka, g ada sangkut paut sama ajaran islam, klo loe liht ky gt,, byk org penganut agma loe, cabul, ngaku2 pejuang HAM, tp perangin negara lain sana sini,, dasar idiot

    • Eh emang MULUT LOE kayak Manusia!!
      ngomong tuhan aja gk tau! anak TK aja tau padhlh elo sendiri punya tuhan tapi manusia!Tuhan kok di siksa sama umatny (tidak masuk akal)SEHARUSNYA TUHAN YG NYIKSA umat kayak binatang.

  12. Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak juga akan beriman.
    Allah telah mengunci-mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup dan bagi mereka siksa yang amat berat.

    • MOHON MAAF ATAS KOMEN2 GUE DI BLOG INI YAH, MAKLUM…GUE KAN AGAMANYA KRISTEN, GUE KEBANYAKAN NENGGAK BIR OPLOSAN SAMA PIL KOPLO, GAK DILARANG DI AGAMA GUE SIH…HEHEHEH, MAKANYA GUE MABOK, SAWAN, TERUS BANYAK BIKIN KOMEN NEGATIF DISINI DEH. GUE JUGA KEBANYAKAN GITUAN AMA PENDETA (DISODOMI) . JADI OTAK GUE AGAK KACAU, MENGHUJAT JUGA GAK DILARANG SIH DI AGAMA GUE, JADINYA GUE BLINGSATAN DAH DI SITUS INI…GUE JUGA KEBANYAKAN NYEMBAH TUHAN YANG BISA BERAK, MAKAN , BE’OL DAN BISA KENCING, JADINYA GUE RADA SEDENG

      • ternyata itu ya cerminan dari orang KRISTEN,Kelakuan gak baik,Agama gak baik,Umatnya pun gak baik..

  13. Pingback: Siapakah Dajjal? | Tips, Artikel dan Pengetahuan

  14. dajjal berasal dari arab. semua ciri2 orang arab ada pada dajjal. mulai dari posturnya yang tinggi besar, brewok, suka ngarang tapi agak bego, serta juga berkontol panjang. hehe..

  15. ‘assalamualaikum’
    Coba kita pikir apa kelemahan umat islam?
    ingat al quran dan as sunah, mengaji itu ada tiga macam saudara ku, 1 membaca, 2 mengartikan/ MEMAHAMI, 3 MENGAMALKAN itulah yang paling sullit…
    mungkin saudara ( —- ) sudah memilih jalanny sendiri, apa kita rugi?
    Rasullullah SAW bersabda ” umat islam akan terbagi kedalam 72 golongan, dan yang akan masuk surga hanya satu golongan yakni ahlussunah waljamaah”. waljamaah: yaitu orang: yang berjamaah yang saling mengingatkan dan berjalan bergandengan menuju jalan yang di ridhoi Allah SWT.
    “wassalam”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s